|
 
Presseklipp
Ikke klar etter 1500 timer
Pelle Erland (25) har brukt over 1500 timer på å bygge ny bil etter kjempevelten i fjor sommer. Likevel blir den ikke klar til årets store høydepunkt.
MANDAL: - Det har vært fryktelig mye egeninnsats. Men det ser dessverre ut til at vi ikke rekker det. Vi har hatt litt forsinkelser med leveringene underveis i arbeidet, sier en småbitter Pelle Erland til Fædrelandsvennen en knapp uke før Rally Sørland starter.

Det er 302 dager siden ulykken i Rally Bergen. I 150 km/t traff mandalitten en murkant og rullet 10-12 ganger før han og bilen omsider landet på et jorde langs løypa. Bilen ble totalvrak, og Erland pådro seg store smerter i nakken. Etter ulykken bestemte han seg imidlertid for å bygge opp bilen på ny.

- Skaden jeg fikk i nakken er også noe av grunnen til at bilen ikke er klar. Smertene var så store at jeg ikke kunne jobbe, forteller Erland.

Tålmodig duo
Men selv om han slet med skaden i over to måneder, er det ingen tvil om at rallyføreren har hatt selvdisiplin og tålmodighet i forhold til bilen. 25-åringen og faren, Per Einar Erland, har brukt over 1500 timer i garasjen hjemme i Askeveien i Mandal for å få fartsvidunderet tilbake på veien.

- Dette er noe vi selvfølgelig ville vært foruten, men det har vært interessant å jobbe med, sier faren.

Ved hjelp av bilder og god teknisk innsikt skal sluttresultatet bli identisk med Mitsubishien som ble totalvrak i fjor sommer.

- I utgangspunktet skulle bilen være klar tidligere i sesongen, men med full jobb i tillegg til bilen har det tatt tid, sier Erland.

Stiller til start
Bare på arbeidet med karosseriet har de brukt i overkant av 1000 timer.

- Vi har bygget hele bilen selv, og jeg tror nok ikke folk aner hvor mye arbeid som ligger bak, sier Erland, som ved å gjøre hele arbeidet anslår å spare 600.000 kroner bare på karosseriet.

- I tillegg er det mange deler vi kan bruke fra bilen som ble vraket i fjor. Der sparer vi også en god del penger.

Erland nekter imidlertid å gå glipp av rallyfest og NM-runde på hjemmebane. Derfor har han ordnet en Subaru Impreza hos en leieforhandler og stiller til start i klasse A8. Klassen for de «grommeste» bilene.

- Jeg tror ikke jeg hadde klart å være tilskuer. Det har vært ille nok å være det på andre rallyløp i landet, og jeg kan ikke gå glipp av dette, sier han.

Bilen er av samme kaliber som den han veltet med i fjor sommer, og det er første gang siden ulykken han skal kjøre med like mange hestekrefter under panseret.

- Den er ikke like optimal som den som står i garasjen, men jeg får gjøre det beste ut av situasjonen, avslutter Erland.
FVN.no

Sponsorer
 
 
FarAppz™ Articles 1.3 Copyright 2004 © 2014 - All rights reserved - FarWeb as Powered by FarAppz™