|
 
Presseklipp
Den nye bilen skal tåle velt
Rallysesongen er i gang, men i Eikeveien står fortsatt Pelle Erland og sveiser.
MANDAL: - Det var ingen vits i å reparere den gamle bilen, sier Pelle Erland.

I mandalittens garasje står det to karosseri, begge foreløpig et stykke unna å være biler i kjørbar tilstand. 2. juli i fjor hadde rallyfører Pelle Erland sammen med kartleser Gustav Rogstad en stygg krasj i Rally Bergen, som endte med at Erlands Mitsubishi Lancer EVO 6 ble totalvrak. Erland har til nå jobbet siden slutten av sommeren med å sette i stand en ny bil til årets sesong. Nå står både gammel og ny bil i Erlands garasje og vitner om utvikling.

- Det var det første rallyet jeg lå an til å vinne. Jeg kom i 150 km/t fra en venstresving mot en bakketopp. Jeg skulle til venstre etter toppen, men var ikke klar over at veien ble smalere. Derfor kom jeg for langt til venstre i svingen, og traff en murkant med det ene bakhjulet. Jeg snurret, og rullet rundt ti-tolv ganger. Det var ingen god opplevelse, forteller Erland.

- Blir en bra dag
Han kjørte en Volvo 240 i de to siste rundene i fjor, men hadde hele tiden planer om å bygge en helt ny bil av samme type som han krasjet med til årets sesong. Selv om rallysesongen er i gang, er det fortsatt en del arbeid som gjenstår før Erland kan kjøre sitt første løp. For tiden blir timene i garasjen brukt på sveisearbeid, og deretter venter lakkering og sammensetting av delene i bilen.

- Det blir en bra dag når bilen triller ut av garasjen. Det er mangfoldige timer som går med til dette, men det er artig å holde på med, sier 25-åringen, som forventer å få bilen ferdig om et par måneder.

Styrker velteburet
I rullingen i Bergen ble taket på førersiden på bilen presset ned mot hodet på Erland. Han er ennå litt plaget av nakkeskader han pådro seg, og går fortsatt til fysioterapaut. Derfor har han prioritert å få styrket velteburet på den nye bilen i forhold til den gamle.

- Jeg tror ikke at bilen skal bli noe særlig tyngre av den grunn. Dessuten er det helsa som er viktigst, sier han.

Motor og gir fra den gamle bilen følger Erland inn i den nye. For i et rallyteam må det spares der det spares kan.

- Jeg sparer mye penger på å gjøre alt arbeidet i byggingen selv. Oppbyggingen av den nye bilen koster nok gjerne opp mot ca. 200.000 kroner, men den hadde kostet mye mer om jeg skulle ha leid inn hjelp eller kjøpt et ferdig karosseri. Far hjelper mye, men jeg kunne gjerne ha tenkt meg mekanikere. Det er dessverre ikke budsjett til å lønne noen, sier han.

Satser på sprintrallycupen
Erland mister de to første NM-rundene i årets sesong, men satser heller på å komme høyt opp i sprintrallycupen sammenlagt:

- Der tror jeg at jeg kan hevde meg helt i toppen. Men mye kan jo skje i denne sporten. I NM er jeg ikke på et så godt nivå, men jeg håper at jeg ikke skal være så langt bak de beste.

Erland deltar i den største rallyklassen, gruppe A/WRC, og ser at det kan være muligheter for å hevde seg også i toppen i norgesmesterskapet om en stund.

- Vanligvis må man ha to år i en klasse for å gjøre det bra. På grunn av rullingen i Bergen har jeg hatt en og en halv, sier han.

Erland tror han kan bli litt mer tilbakeholden i kjøringen i de første løpene, men mener det er naturlig å føle det sånn.

- Det var spesielt å kjøre igjen etter krasjet, men det var bra at jeg fikk kjørt med Volvoen, både for min egen del og for sponsorene. Det hadde vært lang tid med et halvt år uten kjøring. Jeg må starte litt på nytt nå, så jeg vil kjøre så mange løp som mulig for å få tilbake godfølelsen med den nye bilen, sier han.
FVN.no

Sponsorer
 
 
FarAppz™ Articles 1.3 Copyright 2004 © 2014 - All rights reserved - FarWeb as Powered by FarAppz™